måndag 29 juni 2009

Värmebölja och Boråsutställning 27 juni


Gerty ropar ut vinnande kataloger. Vinnarna fick fina handdukar med pudlingar på...
Pernilla och Jakob

Karin och Krille i ringen





Puh, det var varmt redan 8:30 på morgonen...




Oj så varmt det varit och är den här veckan...

Hundarna är helt utmattade och ligger mest och sover i källaren på dagarna.
Det är knappt de ids gå ut mitt på dagen när det är dags för kissepaus.

Sigge börjar lurva på sig ordentligen nu igen och jag hade tänkt att raka av honom krullet i går, men se det hanns inte med. Nåja, vi får se om vi får tid i veckan och absolut senast till helgen.

I lördags följde jag med Pernilla till utställningen i Borås. Hon skulle sitta i insläppet och vi har pratat om att jag ev skulle följa med för att lära mig turerna kring utställningarna så att jag ev kan hjälpa till vid behov. Det är en verkligen en enorm organistation kring utställningarna som SPK håller i. Som jag förstod det så var utställningen i helgen en 2-dagars och SKK var arrangerande men på lördagen hade SPK-V rasklubbspecial. Det skall sättas upp tält, ordnas med priser, blommor, fika, skickas ut PM via mail och brev till anmälda ekipage, hållas i ordning på vilka som betalat och ej, skrivas startlappar, ordnas med kataloger (program), utlottningar, se till att domarna har det dom har, ordnas med domare och ringsekreterare, ja gud vet allt som händer kring en utställning. Väldigt lärorikt att sitta med i lördags tyckte jag! Och så fick vi ju se så oerhört många fina pudlar också!

Det borstas och kammas, klipps och putsas i tälten runt om. Och i 30 graders värme så är det tufft! Både för hundar,hussar och mattar... Och till på köpet säkert lite tävlingsnerver. Man såg en del axlar och näsor som blev röda under dagen. Läste dessutom på ett forum i morse att en Leonberger hade kollapsat på söndagen i ren utmattning. Och tyvärr klarade sig hunden inte. Jättetråkigt att läsa... Jag läste också på forumet att det tipsas om vätskeersättning till hundarna sådana här varma dagar. Kan vara bra att kolla upp ifall man inte har möjlighet att ha vovvarna svalt större delen av dagarna. Exvis om man är ute en hel del. Campar och sådär.

Även om hunden har skugga så kan det ju bli enormt varmt. Och nu pratar jag inte ens om bilar för där har hundarna inte att göra. Jag brukar faktiskt gå ut en stund innan avfärd från kontoret och hem (en biltur på ca 7 minuter) och sätta på AC:n. För det är lätt 60-70 grader i bilen när vi åker på eftermiddagen. De lider enormt av detta så först AC:n sedan hämtar jag hundarna.

Jag hämtar och lämnar dottern på dagis varje dag så det blir lite extra turer med bilen nu när det är så här varmt. För jag låter INTE hundarna sitta i bilen de 10 minuterna som jag är inne på dagis och hämtar/lämnar. Det skulle inte klara detta...

Nåja, här kommer lite bilder från utställningen. Observera att korten är tagna med mobilen så kvaliten är därefter...





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar