söndag 3 maj 2009

Dagens strapatser i skogen

Charlotte och Dolly

Vackra Dolly. Som en bärnsten nästan ;-)Sigge fjäskar in sig såklart...

Charlotte med mina pojkar Sigge och Milton

Fika i skogen är ett måste när man spårar...


Idag åkte vi ett glatt gäng till skogen för att umgås och låta vovvarna jobba lite.
Termosen var full och bullarna låg i ryggsäcken. De goda vännerna Charlotte och Tina hängde med och vid 10-tiden var vi framme i Råhult. Inte en kotte så långt ögat nådde så det var fritt fram att sondera terrängen.

Vi gjorde först 3 st personsök. Sigge gick ut först och skulle då leta upp mig. Han var superduktig och började med att köra nosen i backen för att sedan förivra sig och försöka sig på att vädra. Men Charlotte började glo i backen som en galning ;-) och Sigge hängde på och tog sen upp spåret igen. Å vips så hade han hittat Matte där bakom en tall. Att han var så mammig som han visade hade jag inte en aning om. Efter bara 2 veckor också. Känns som om vi fått god kontakt han och jag ;-) Sen var det Dollys tur och hon hittade Tina superlätt. Rakt på i stort sett. Och nosen i backen hela vägen.... Duktig tjej. Slutligen var det Milton kvar och han var också jätteduktig. Kändes som lätta övningar för de här vovvarna ;-)

Sen gick vi varsitt spår jag och Charlotte. Båda ca 150 meter skulle jag tro, med 1 resp 2 vinklar.

Å så var det dags för fika då som ju hör spårdagar till ;-)

När spåren legat va 45 minuter var det först dags för Milton att ta sitt. Gick hur fint som helst. Jag är ju ingen expert eller så, men var jättenöjd med hans sätt att jobba. Missade nog inte en enda gotta på vägen tror jag. En backade han tillbaka och tog tom. Och slutet ser ni ju på filmen här nedan. Hysteriska matte som ville att han skulle tro att han tagit ner månen ;-)
Nästa spårdag blir det lite längre spår tror jag. Han verkar inte tröttna alls på detta.

Och slutligen var det Dollys tur. Så lugn och metodisk och duktig. Nosen i backen nästan hela vägen och sen på slutet hade jag lagt upp slutgodiset på en stor sten och där hade myrorna fullständigt byggt bo runt det. Men Dolly verkade inte bekymra sig något märkbart ;-)

Ja, det har varit en superdag verkligen. Titta också gärna här nedan när Dolly apporterar! Denna fina underbara Golden-tjejen är så villig att pleasa sin matte att man baxnar. Roligt skall det vara och det tycker Dolly att det är minsann!

Nästa spårdate med det här gänget blir förmodligen viltspår. Om vi får hänga på när klöven å blodet kommer vill säga ;-)

1 kommentar:

  1. Vad roligt att ni kommit iväg och spårat! Verkar som Sigge fått en kanon start hos er! Nu väntar jag med spänning på fler inlägg! Kram Lina

    SvaraRadera