söndag 26 april 2009

Helgens Bravader





Nu är det dags för lite uppdatering.
Helgen har varit suveränt fin! Båder vädermässigt och hundmässigt!

Birk kom ju i fredags på förmiddagen. Birk är en Coton de Tulearkille som bor hos oss emellan varven. Bonus-Birk kallar vi honom ;-) Nu stannar han i två veckor ungefär. Han bor egentligen på Donsö men vi har turen att få "dela" honom med hans riktiga familj, som behöver lite back-up eftersom en i familjen är allergisk. Milton och Birk känner ju varandra sedan tidigare och trivs toppenbra i hop. Nu skulle Birk få träffa Sigge för första gången.
Och det har verkligen gått jättebra. När första dagen var till ända så hade de gjort klart ordningen både på jobbet och hemma. Det är lite trixande när det gäller maten dock. Så nu har rutinen blivit enligt följande: Birk och Sigge får sin mat bredvid varandra, samtidigt. Och Milton får sin mat när de ätit klart. Detta för att både Birk och Sigge äter upp direkt när matskålen kommer på golvet. Milton däremot får man ju krusa lite och han får dessutom lite extra gott i sin skål eftersom han behöver luras att äta. Och när väl Sigge (som är den som gärna länsar alla skålar om han kan) ätit så kan jag hålla koll på honom under tiden som Miltons matskål står på golvet och väntar på honom. Birk är så himla duktig och förstår att han inte får äta ur någon annans skål än sin egen så han är ju inga problem. Hur som helst så går det jättebra nu när man lärt sig knepen!

Förresten! Vi vägde ju Sigge när han kom! Och då vägde han 25 kg ganska exakt. Han är ju en ganska liten storpudelkille (har inte mätt honom ännu men det kommer) men jag räknar med att det är åtminstone 4 kilos övervikt han bär på, men idag har vi då alltså vägt honom igen och nu väger han 24,1 kg. Han har alltså gått ner 900 g på en vecka. Och vi tycker både jag och Pontus att det syns på honom. Han har slankat sig lite. Men behöver byta några kilo fett till mot muskler så vi jobbar vidare på det!

I lördags morse åkte vi ut hela familjen till Skogen! Och eftersom de sagt på forumet att Råhultskogarna var bra för spår, så åkte vi dit! (Jag skulle ändå hämta ett par byxor i Lerum, så det passade faktiskt bra). Jag gick ut ett spår på ca 150 meter som var ganska rakt med en 90 vinkel. Snitslade och lade godis istället för pinnar (har inte jobbat upp intresset för dem ännu) och sen lade jag ett kort på ca 25 meter med massa godis till Sigge. Så fikade vi i dryga halvtimmen och sen fick Milton köra 150m spåret. Det gick som en dans! Oj, vad han jobbade. Sååå duktig. Fattade precis vad vi skulle göra. Och han hittade alla godishögarna och även slutkorven (haha). Och så lugnt och metodiskt han gick till väga. Jag blev mäkta stolt må jag säga.
Sen var det Sigges tur att testa motivationsspåret med godis. Njaaaa, det gick lite sisådär. Han satte sig framför mig och tittade på mig. Så jag visade honom första korvsnutten som låg nån meter framför. Okej, jag kan väl gå dit och ta den då, tänkte Sigge. Och nu då? Jag väntade, väntade och väntade. Tänkte att han kanske skulle känna doften av korv i spåret, men ICKE. Nähäpp. Det låg ändå 25 meter korv någon meter ifrån honom. Men nä. Okej, jag visade honom nästa lilla korvbit. Och då tror jag han fick känn på att det fanns mer för sedan gick han med nosen i backen i ca 10 meter och slukade korvbitarna som låg där. Men sen blev han nog trött och satte sig igen och tittade på mig och undrade vad vi skulle hitta på nu... ;-) Nä, det gick inte jättebra, men jag tänker om och gör på något annat sätt när det gäller honom nästa gång. Här ger vi oss inte minsann! Birk fick tyvärr inte prova på något spår den här gången, men nästa gång kanske jag har med mig någon som kan hjälpa mig gå ut ett spår och då skall Birk också få prova.

Imorse gick vi en dryga timmen promenad nere vid havet igen och det var sååååå härligt. Lite bilder kommer här. Ja, och lite filmsnuttar från helgens promenader har vi också.

1 kommentar:

  1. Det här är UNDERBART att få läsa! Jobba på med Sigges näsa så ska du se att han kopplar på hjärnan så småningom! Så skönt att han börjar tappa lite extra kilon! Det tyder ju på riklig motion :-) Kram Lina

    SvaraRadera